Вчера на Общо събрание на сливенския клуб почетохме паметта на Мартин.
Нашият клуб е може би единствен, където в рамките на една организация имаме ветерани - шампиони, майстори на спорта, национални треньори, утвърдени републикански съдии, многократни победители в Обиколката на България и международни състезания, както и момчета младша и старша, юноши младша и старша, включително най-доброто момче старша, с 8 първи места от 9 старта в Черноморска лига и 7 първи места от 8 старта за републикански купи. Водещ клуб в коломаратоните, плюс сериозна група от около 30 колотуристи.
Единодушно бе мнението на присъстващите, че протестите в големите градове, като София, Варна и Бургас са нещо много важно и навременно. Там е трафикът, там са телевизиите. Но е изключително важно да обърнем поглед и към нас самите - как излизаме на пътя и какво е нашето поведение.
Когато тренировката е групова - важно е да има обезопасяващ автомобил.
Когато си сам на шосето, бъди така добър да се обозначиш с отражателна жилетка и включен стоп - особено през зимата, както и в дни с лоши светлинни условия, и да караш плътно вдясно.
В деня на протестите разбрах за тях, публикувах албума от 2012. Ровейки се в снимките, ми стана доста криво и вечерта излязох с велосипеда. Реших да се поставя в ситуацията на Мартин. След работа тръгнах срещу залеза по пътя Бургас - София. Малко ми беше притеснено, защото през декември колата, която ми строши велосипеда и ме хвърли в канавката, не ме беше видяла заради ниското залязващо слънце зад мен. Ако имах мигалка отпред, сигурно щеше да ме види. Сега се движих в обратна посока - срещу слънцето, и се питах, тези отзад дали ме виждат, заслепени от слънцето? Включих си мигалката, а бях и с жилетка. Безпокойството ми намаля значително, когато повечето автомобили и камиони ме заобикаляха на 1.5 - 2 м, при това с включен мигач. Един единствен камион мина по-близо, но насреща му имаше друг. За тази ситуация също трябва да се внимава, когато два камиона се разминават, а идващият зад теб е прекалено засилен, или те е видял късно. Тук също е много важно да си осветен и с жилетка.
Затова и на събранието на нашия клуб, се обърнах към всички ветерани и големи състезатели - бивши и настоящи: когато си сам на пътя, няма нищо срамно да си сложиш жилетка и да включиш светлина - отзад задължително, отпред пожелателно.
Нека да почитаме загиналите, но и да мислим и да се грижим за живите!