Зареждане ...

Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнения и съвети относно всякакви технически въпроси.
Потребителски аватар
Автор на темата
exelerator
Проплакващ
Мнения: 6
Регистриран на: 22 яну 2015, 06:22
Теми: 2
Местоположение: София, Тъжа

Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот exelerator » 23 яну 2015, 22:39

Привет!

Скоро смених венец касета и се случи нещо което ме притеснява. Веригата започна да "хрупа" ако мога така да се изразя. Реших на първо време да оставя нещата така и да чакам нещата да се напаснат, но започвам да си мисля дали не трябва да сменя и верига. Това няма лошо, обаче съм решил до месец два да сменя и средно движение с курбели. в момента изчаквам да се ориентирам точно какво ми трябва. Със сигурност зъбите на голямата плоча трябва да са повечко, но за средната плоча...тази ми е екстра. Два три зъба повече не мисля, че ще променят нещата, но се притеснявам малко да не стане така "вместо да изпиша вежди, да извадя очи".В този ред си месля, че е най-добре да си взема нещичко по скъпичко на което да мога да си сменям плочите както ми е угодно и да имам възможност за експерименти. Обаче, то не са едно и две неща-квадрати, дължини на оси, лагери, диаметри и т.н. все неща които ме човъркат, а не искам да си сложа средно и по него да си правя колело. И да се върна в началото-ако проблема с "хрупането" не е "стандартен", като сменя средно с курбели пак ли евентуално ще трябва да сменям верига, или само да добавя звена!? Ще ми е интересно да чуя вашето мнение по въпроса!

Поздрави!

Потребителски аватар
Randonneur
Гуру
Гуру
Мнения: 1436
Регистриран на: 17 ное 2014, 11:09
Теми: 161

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот Randonneur » 23 яну 2015, 23:24

"Хрупането" най-вероятно е от различната степен на износване на веригата и венците. Предполагам, новите венци са "по-чувствителни" към износената верига. Ако е така и сега смениш веригата, а след време и плочите - няма начин това да се повтори с новата верига, освен ако междувременно не се е износила.

exelerator написа:
Привет!

Скоро смених венец касета и се случи нещо което ме притеснява. Веригата започна да "хрупа" ако мога така да се изразя. Реших на първо време да оставя нещата така и да чакам нещата да се напаснат, но започвам да си мисля дали не трябва да сменя и верига. Това няма лошо, обаче съм решил до месец два да сменя и средно движение с курбели. в момента изчаквам да се ориентирам точно какво ми трябва. Със сигурност зъбите на голямата плоча трябва да са повечко, но за средната плоча...тази ми е екстра. Два три зъба повече не мисля, че ще променят нещата, но се притеснявам малко да не стане така "вместо да изпиша вежди, да извадя очи".В този ред си месля, че е най-добре да си взема нещичко по скъпичко на което да мога да си сменям плочите както ми е угодно и да имам възможност за експерименти. Обаче, то не са едно и две неща-квадрати, дължини на оси, лагери, диаметри и т.н. все неща които ме човъркат, а не искам да си сложа средно и по него да си правя колело. И да се върна в началото-ако проблема с "хрупането" не е "стандартен", като сменя средно с курбели пак ли евентуално ще трябва да сменям верига, или само да добавя звена!? Ще ми е интересно да чуя вашето мнение по въпроса!

Поздрави!
SVS & BWN Organizer, RAAM'2010 Crew, RAAM'2011 Team, 29 х 1200+ Finisher
BMB'2000; 13xSVS 2001-2019; LEL'2001; RM'2004; SBS'2005; GBR'2009; Transdanubie 2013; MGM'2013; PBP'03,07,11,15,19; 1001Miglia'08,12,16; Al-Andalus 2018

tpeshov
Чирак в занаята
Чирак в занаята
Мнения: 125
Регистриран на: 18 ное 2014, 13:28
Теми: 12
Местоположение: Самоков

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот tpeshov » 24 яну 2015, 05:06

exelerator написа: като сменя средно с курбели пак ли евентуално ще трябва да сменям верига, или само да добавя звена!? Ще ми е интересно да чуя вашето мнение по въпроса!
!


Добавяне на звена не е препоръчително,защото ще имат различна степен на износване.
Щом си сменил венец касетата сега,ако си сложил нова добре е да смениш веднага и веригата с нова.Новата верига можеш да я пуснеш с едно две звена по-дълга от нормалното и като сложиш по-голяма плоча на курбела всичко ще е ОК.
Ако си сложил втора употреба касета няма гаранция,че като смениш веригата шумът ще изчезне
Това е теорията.Ако дадеш малко повече данни за монтажа ще е по-лесно да се дават и конкретни предложения.

Потребителски аватар
stefan_trekkie
Прохождащ
Прохождащ
Мнения: 37
Регистриран на: 23 ное 2014, 09:35
Теми: 2

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот stefan_trekkie » 24 яну 2015, 20:41

Веригата е консуматив, сменя се доста често. Има едни мерителчета за тях, представляват метални шаблончета. Може да дадеш повече информация какви точно са моделите касети - старата и новата, какви са ти курбелите и т.н.. Точни модели.
Има много хора, които ползват по две вериги като ги въртят през някакви километри. Това увеличава живота на всичко.
Колкото до смяна на курбели на квадрат и търсене на верния размер на оста - доста лесно става.. Слагаш новия курбел на старото средно и мериш от центъра на рамката изнасянето до курбела или по-точно разстоянието трябва да 45мм от центъра на рамката до центъра на средната плоча при трипъл или 43.5мм до средата м/у 2-те плочи при двойка курбел.. Като се различава от тези мерки се смята дължината на оста много лесно, като се има предвид, че примерно 10мм по-дълга ос ще изнесе 5мм навън, защото другите 5мм отиват на левия курбел :D
Също така трябва да се взима под внимание ISO и JIS стандарт на квадратите.. По принцип са взимо-заменяеми, но се променят и дължините на осите, защото влизат до различно ниво в курбела ... Европейските курбели ползват ISO (сиреч най-вече кампаньоло), всичко шиманско е на JIS

п.с. Карането на по-разтегната верига води до по-бързо износване на плочите и касетата.. Ако караш с някакви евтини не е голям проблем де, но все пак..

Потребителски аватар
Автор на темата
exelerator
Проплакващ
Мнения: 6
Регистриран на: 22 яну 2015, 06:22
Теми: 2
Местоположение: София, Тъжа

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот exelerator » 25 яну 2015, 06:23

Благодаря за съветите!

Радвам се, че мненията ни съвпадат. tpeshov , ще те послушам и до няколко дена ще сменя веригата с нова и ще я отпусна, както ме посъветва с...две звена да речем въпреки, че някъде четох как се смята дължина на верига-според броя зъби и ала - бала, но не помня къде.
Надявам се, да не прецакам тотално нещата ако покарам така 100-200км.

stefan_trekkie, благодаря за изчерпателния отговор! По-точна информация не съм се и надявал да получа. Със сигурност аз не съм сменял верига, а и преди мен също се съмнявам някой да си е правил труда. Старата касета не знам каква е била, но новата е 6-ца на шимано на резба.
Исках да взема 7-ца, за да вдигна скоростта, но като ми казаха, че и на нея малкия венец и е 14зъба се отказах и се ориентирах към курбелите.
Сега тези на колелото не ги знам какви са/предполагам /3-ка - ..Т,32Т,38Тили нещо подобно/ и до този момент ми вършеха чудесна работа, но вече усещам как ме дразнят, защото не мога да си сложа плочи каквито ми е кеф. Благодарение на твоето инфо се пускам да търся инструменти и комплект средно с курбели, като задължително е да мога да си сменям плочите /грамажи и марки не ме вълнуват/. Последните са ми голяма дерт,но все си мисля, че нещо от рода на ..Т, 36Т средна плоча мисля, че ще ми е екстра за града ако сегашната ми е 32, но не повече и голямата идея си нямам, но със сигурност трябва да е над 40Т, защото сега се разцепвам от въртене, за да вдигна на равното 35км/Ч, ужасс! Иначе не гоня скорости, времена и т.н, но е грехота човек да не използва удобствата които терена му предлага.

Пп. Ако някой сподели от къде мога да се снабдя с необходимите ми нещица ще съм му много признателен!

tpeshov
Чирак в занаята
Чирак в занаята
Мнения: 125
Регистриран на: 18 ное 2014, 13:28
Теми: 12
Местоположение: Самоков

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот tpeshov » 25 яну 2015, 07:51

Най общия случай за определяне на дължината на веригата:
Поставяш веригата на големия преден венец и на най-малкия заден.При това положение веригата трябва да е толкова дълга,че оста на касетата и осите на двете колелца на дерейльора да са на една вертикална линия.

http://bike.shimano.com/media/techdocs/ ... 746860.pdf

Потребителски аватар
stefan_trekkie
Прохождащ
Прохождащ
Мнения: 37
Регистриран на: 23 ное 2014, 09:35
Теми: 2

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот stefan_trekkie » 25 яну 2015, 09:14

Има доста начини за определяне дължината на веригата, дори и калкулатори в нета има. Аз ползвам метода най-малко отпред с най-малко отзад и дерейльора като щръкне назад - веригата трябва да минава на един пръст под него ... Без да го допира демек..
https://www.canyon.com/img/supportcenter/586_detail.jpg

Колкото до конкретен курбел и разстоянието курбел - рамка, което дадох.. То се отнасяше за шосейни велиспеди.. По това, че си 3-ка курбел и с такива малки плочи предполагам, че е мтб и там не мога да помогна много. Мисля, че имаше и някаква разлика в това разстояние при тях..

п.с. В байк центъра продават евтини алум. курбели със стоманени плочи на марката mighty /майти/ . Имат мтб и шосеен вариант в компакт.. Цената не е висока за такъв тип курбели..Шиманските, които са подобни на тези като типаж почват от 25-30 лв нагоре спрямо тези. Аз съм доволен от шосейния им вариант 34-50 .. Мисля, че мтб-то беше 22-32-42 или 44 дори... По принцип има мтб курбели с 28-38-48 ... Има и редки варианти в 26-36-46

Потребителски аватар
Автор на темата
exelerator
Проплакващ
Мнения: 6
Регистриран на: 22 яну 2015, 06:22
Теми: 2
Местоположение: София, Тъжа

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот exelerator » 26 яну 2015, 07:31

Не съм с МТБ, а с 28цолов хибрид. И старата ми шосейка от няколко дена вече е при мен, но тя трябва да търпи сериозни ремонти, а за тях се иска сериозни инвестиции което ще стане по нататък, но за това друг път.

Не знаех, че има курбели за шосейка и МТБ! Мислех си, че всичко е въпрос на предпочитане. :roll: :oops: Даже като се разходих из онлайн магазините ми направи впечатление, че курбелите отговарят на определен брой венци и най-лошото което е, че за моя случай /венец касета 6-ца/ не се предлагат курбели със сменяеми плочи. Това ме ограничава в избора и ще съм принуден да взема това което ми става на колелото. Ти си намерил страхотен вариант за теб! 34-50 е чудесно и аз исках нещо подобно, като първата плоча не ме интересува, но ...Курбелите с 42Т не ми допадат и няма да си правя труда да сменям хиляда неща за два три зъба, 28Т-38Т-48Т също не ме кефи, защото се притеснявам, че втората най-използваема плоча ще ми стане тежичка. Обаче 26-36-46 ми изглежда страхотно! Ако някой знае къде се предлагат, ще помоля най-горещо да ми пише! Днес ще гърбя и няма да имам време, но утре хуквам по магазините и дано да имам късмет да открия нешичко като за мен!

Относно разстоянието реших следното. Свалям старото движение, мия с бензин, замервам с шублера и с нега в магазина. Относно инструментите все още съм в задънена улица. Тези дето се предлагат по големите вериги магазини цените им ги е слагал някой сервитьор. Ще се наложи да си търся нещичко "оригинално китайско". Странна работа! Хем протестираме срещу наплива от китайски стоки, хем тях търсим. :D

tpeshov
Чирак в занаята
Чирак в занаята
Мнения: 125
Регистриран на: 18 ное 2014, 13:28
Теми: 12
Местоположение: Самоков

Re: Проблемче след смяна на венец касета и още нещо.

Мнениеот tpeshov » 26 яну 2015, 08:23

Средното ти на 90% BSA или ITA.

Най използваните шосейни курбели са 52/39,53/39,50/34 и трипъл 50/39/30


Върни се в “Ремонти”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта

cron