Първо малко пояснение, групсет е колекция от компоненти от една и съща серия. Като - курбели със средно движение, команди, спирачки, венец-касета предни и задни дерейльори най-вече. Преди години, групсетите са били по-пълни и са включвали неща като главини, колче за седалка, кормилно колче (сега са лапи),педали с куки, чашки и още дреболии:

Вървят така във възходящ ред при шимано:
Турней (не е цял групсет, но има команди и курбели, спирачки от подобен клас, но с друго име и т.н.) 2-3х7 скорости
Кларис - 2-3х8 серията в цифри се води като 2400, беше 2300 преди и нямаше име. Голямата разлика е в командите, че Клариса вече е долно лосте за пускане на скоростите, а не на страничno. Страничното лосте не е много удобно за каране от дропа и не може да се сменят скоростите от долу. Кампаньолото команди всичките са с подобно странично лосте, но са на друго място и е удобно от всякъде да се сменят, макар на пръв поглед да се подобна система.
Сора 2-3х9 (беше на 8 до преди година-две) Съответно горното важи и за сората и ако се намери по-стар велосипед може да е с по-старата сора/кларис.
Тиагра 2-3х10 (беше на 9 до преди година-две) Солидна система карал съм на тиагра и бях доволен, предния дерейльор беше с малко тежка пружина спрямо високите класове, но се търпи.
105 ... Вече няма трипъл за 105 (или поне така по спомени) 2х11 (беше 10-тка, преди това е било 9-тка и дори 8-мица, през годините качват броя на скоростите)
Ултегра 2х11 ... Няма какво много да се каже, теглото се сваля спрямо предните серии, финиша е по-добър и работата на превключване на скорости също (но е малко спорен въпрос)
Дюра ейс - 2х11 .. Същото важи като при ултеграта, най-високия клас при шимано и най-скъп съответно
Няколко пояснения .. Наистина се усеща по-добра работа на висок клас дерейльор отзад и може да само той да се сложи по-висок клас с по-евтин груп сет и се получава добър бюджетен вариант с добра работа.
Пояснение за курбелите
В момента тенденцията е за по-къси скорости, колкото по-стар е груп-сета, толкова има повече вроятност да е с по-дълги скорости, а знам, че ти се целиш в по-късите.
Класически курбел на шимано е BCD (диаметър на кръга с болтовете 5 броя на старите и 4 несиметрични с новите)
Ето какво е BCD нагледно:
Старите курбели (т.н. стандарт курбел) са на 130мм плочи 39-52 или 53, минималната малка плоча е 38 при този курбел. При трипъл е същия курбел като този стандартен. но има израстъци на курбела за
още една малка плоча с диаметър 74 по спомен (стандартно е) и е 30 зъба. Обикновено трипъла върви 30-42-52, но има и варианти 30-39-50 или 52
Курбел компакт - стандарт на долтовете 110мм (на 5 или 4 болтов захват, като по-горе, както поясних) .. Плочи 34-50 зъба. Както се вижда, малката плоча е средно голяма между трипълските плочи 30 и 39. Стандарта е масов и вече почти не излиза друго.
Има и т.н.полу компакт на 110мм болтове, но 36-52 плочи замалко по-дълги скорости по желание.
За касетите отзад, те също набъбват като обхват. Старите серии трудно хващаха над 28 зъба, някои бяха до 30, сега 105-тицата и ултегра хващат 32 зъба касети и точно това е причината да спрат трипълите, защото старите касети на 9 скорости бяха до 27 зъба и най-късата ти предавка е 30-27 за трипъл, а на новите 34-32, което е дори по-къса предавка от трипъла с малко. С две плочи и голяма касета е по-удобно от колкото с трипъл и малка касета. Причината е, че имаш буквално плоча за катерене и плоча за равно и спускане и то добре подбрана за да е удобна. Докато с трипъла често ми се е получавало 30-ката да ми идва малка, 42 да ми е голяма и непрекъснато да преминавам от едната на другата и е малко досадно.

мтб курбелите вървят 22-32-42(или 44) за трипъл и 24-38 за по-съвременни дубъли
Туристическите курбели трипъл са същия захват на болтовете като мтб курбелите, дори са си мтб курбели, но с малко по-големи плочи, а именно:
26-36-48 или с леки разновидности