Двуседмично планинско велоприключение 28.09-10.10.2014г.
Най-запомнящите неща са истинските! Най-запомнящи са дългите пътешествия и приключения!
Намерих време и реших да тръгна с колелото и целият ми необходим багаж из планински села, махали и местности.
Целта на пътешествието бе максимално доближаване до природата, опознаване на Родината и опознаване на Естествените Българи, които още от едно време си живеят все още по същият начин със същите ценности в скритите от индустриалния живот, планински села и махали.
Имах предварително начертан маршрут, но бях готов и за всякакви промени по него.
Ден първи, Неделя, 28 септември 2014.
БДЖ
Заплануваното двуседмично вело приключение започваше от Пловдив. До там реших да отида с влак. Според сайта на БДЖ най-удобния влак бе пътнически с час на тръгване 05:00. Така и стана, сутринта рано бях на гарата. На място разбрах, че имало и друг влак, бърз с час на тръгване 07:00 и пристигаше в Пловдив с 30 минути по рано от пътническия. Реших, така и така съм вече на гарата да хвана пътническия.
До Твърдица бях в компанията на един възрастен циганин, който разказваше за различни случки от живота си… някои от тях… 1) Преди време бил кравар, пасял е кравите на някакъв човек. Но в един слънчев ден, една от кравите изчезнала. В последствие се установило, че горкото животно се подхлъзнало по някакъв сипей и загинало. Краваря бил сам и без телефон…. Малко по късно се задали малки циганчета. Възрастният циганин им казал „обадете се на собственика да дойде”, те се обадили… но вместо на собственика, те се обадили на своите роднини, които по късно се задали със брадви и сатъри…. Явно бяха решили нещо…… История след история и все от този род…..
От Твърдица до Казанлък във купето нямаше никой
Слънцето изгря и ето ни в Казанлък. Шумотевица и крясъци от ЖП Гарата. Влака спря и към него се насочиха около 300 циганина! Едни с кофи, други с колове, трети със шишета с вода. Талпата изпълни купетата; коридорите и тоалетните на влака. Влака бе само с два вагона….. В купетата нямаше място за прави хора. Всички размятваха билети. Един се провикваше „ моят билет е за трима човека”, после билета се предаваше на друг и последваше същата реплика. Малки деца; майки и бащи; баби и дядовци, всички бяха тръгнали за Долно Сахране, там щяха да берат орехи.
След половин часов неуспешен опит за проверка на билетите, на помощ се зададоха и полицаите… последва разтревоженост в циганите, започна раздвижване между тях и мълвене на интересни изрази на техният си език.
Вече си мислех да слизам и да изчакам бързият влак, който след 30 минути щеше да пристигне.
В крайна сметка, влака тръгна и аз още бях в него. Стоях до колелото, на последния вагон, най-отзад. На гара Долно Сахране всички цигани слязоха. Гледката беше запомняща се!
До гара Тъжа бях в компанията на една приятна жена. Подвластни на случката с циганите, тя разказваше за своя мъж, той бил полицай и се преструвал пред циганите за техен адвокат и по този начин изкопчвал разни истини
След тези случки, Влака Премина през гара Калофер, откриваха се гледки към заснеженото било на Стара Планина.
Ето ме вече в Карлово, тук трябваше да се прекача на друг пътнически влак за Пловдив. Тук на ЖП Гара Карлово, една възрастна жена тъкмо слизаше от влака и той тръгна, преди да е слязла, резултата беше охлузено коляно… добре, че жената бе физически и духом здрава. С тази жена пътувахме за Пловдив с влака, който беше от по новите на Simens, удобен, с климатик; с повече място за колелото; с известия за всяка предстояща гара. Добро впечатление ми направи проверяващият билетите Кондуктор. С усмивка на лице и поздрав, той винаги помагаше с каквото може на всеки, при слизането му или качването му във влака.
И ето целта на пътуването ми с БДЖ е изпълнена. След 6 часа и 20 минути, вече съм в Пловдив. Извода, който си направих, по възможност никога да не хващам пътнически влак!
Същински старт на приключението
Заредих с вода и малко храна на ЖП Гара Пловдив и се понесох към предстоящото. С байк, развято знаме, дисаги, палатка и куп други неща прелетях без объркване през Пловдив.
Сполиташе ме спокойствие и чувство на завръщане у дома. Наблюдавах Родопите, докато се предвижвах към Асеновград „ моята порта и вход към Родопите”. Добро впечатление правеха разветите, големи Български Знамена с кръст върху тях, в Пловдив и Асеновград.
Последва навлизането в Родопа планина. Каране срещу течението на Чепеларска река, която след силните дъждове през изминалите два-три дни, сега бе толкова пълноводна, че дори заглушаваше двигателите на преминаващите покрай мен автомобили. Редуваха се тъмни облаци и Слънце.
Преминаване през Бачково и отклоняване от главния път в посока Лъки. На една чешма преди село Югово, двама симпатични човека, бяха спрели с такси. Усмихваха се и ме подканваха да спра да си напълня хубава студена вода. Спрях, не толкова заради водата, колкото заради завързването на разговор, усещайки добротата от тях. Оказа се, че са колеги туристи, обичащи природата, тяхно село бе Югово. Поговорихме си за животните и опасността от тях, при нощувка на палатка. Разказваха, че дори когато са двама и нощуват сред природата в палатка, отново изпитват страх. Казах им, че това е напълно нормално. Но може би, понякога този страх на човек в днешни времена, се подсилва и от начина му на живот, защото ние в градовете се откъсваме по много начини от природата. Но в крайна сметка, човек престрашил се няколко пъти да предприеме нощувка на палатка, той изгражда умения за правилното и по безопасно лагеруване. А и едно трябва да се знае, че животните по принцип са страхливи. Аз винаги нося някакви фойерверки и по силни тротилки, които биха ми помогнали при среща с разгневени животни и хора. Засега такива срещи не съм имал.
След разговора, преминах през красивото и китно селце Югово, до което имаше стръмни изкачвания. Селото е разположено на живописно място, от което се наблюдаваха красиви есенни пейзажи. Тук цареше тишина и спокойствие. От главната улица наблюдавах красивите къщи под и над пътя, атмосферата се допълваше с красиви цветя около пътя и тук там, някой от местните трудещи се жители.
След Югово последва спускане, а малко по късно и отклоняване към село Борово в посока Кръстова Гора. Тук наклоните бяха по стръмни от Юговските. Карах на най-леката предавка, на места дори прав и на педали. Стръмно, но и в същото време красиво изкачване, откриващо нови хоризонти след всеки достигнат завой. Колите които ме задминаваха ме поздравяваха. Въпреки, че понякога ми беше трудно да видя през прозорците на колите, кой стои зад поздрава, аз също отвръщах. На изкачването имаше хора, които продаваха различни сладка и блага от природата, с тях вече се виждахме без проблем, между нас нямаше стъкла. При тези срещи и емоциите бяха по големи, а поздравите от тяхна страна емоционално предаваха сила и енергия „ давай, давай; не остана; браво…
Така сред надвисналите скални височини от юг над пътя; течащите поточета и водопади и красивата родопска галерия на север, неусетно достигнах село Борово. Красиво и трудно описуемо с думи място. Село с няколко църкви и храма , красивите пейзажи тук са правило. На 7км от село Борово се намира Кръстова Гора. Това бе моята посока и следваща цел. Редуваха се стръмни и полегати наклони. Часът бе към 17: 40Направи ми впечатление, че преди стръмните изкачвания, имаше пътни знаци, те гласяха „Внимание, спускане при наклон по голям от 12%” такива знаци не бяха рядкост, явно е, че на изкачване знака трябва да гласи „Внимание, изкачване при наклон по голям от 12%” Все пак не видях нито един правилен знак. Тук изкачванията заемаха челните позиции за деня.
След известно време ето, че пристигнах на Кръстова Гора. Бе към 18:30 часа. Тихо време, значителна облачност, но не покриваща върховете. Бе хладно, чувства на потайност и загадъчност, типични есенни чувства. Тук в района на Кръстова Гора, освен мен и колелото, пространството разсейваха само още двама човека (мъж и жена) и един свещеник.
След разглеждането на района и правенето на няколко снимки за спомен се отправих към предстоящото. Трябваше да достигна село Мостово, мислех да го направя същия ден. Асфалтов път от Кръстова Гора до селото няма, но знаех, че има някакъв черен път. Тръгнах на изток по билото, карах по черен път. В началото спускащ се и преминаващ покрай Очното Аязмо, минах и покрай едно листче хартия, на което беше оказана туристическата пътека за селото, но аз търсех пътя, следваше стръмно изкачване, което ме отведе на било с красиви гледки във всички посоки. Но тук разклон за село Мостово не намерих, пътя продължаваше за Караджов Камък. Имах най-много час до стъмване. След оглед прецених, че е по добре да се върна обратно до листчето хартия, като се надявах пътеката да е проходима и да ме отведе до селото. Ето че след време вече бях в гората, по пътеката. В Родопите, на стъмване в гората, идилия за ценители. Хубави дървета и отсечки, някъде бутах, някъде покарвах. И ето след близо 30-40 минути се озовах над село Мостово. Първите впечатления бяха добри, красиво китно селце. Избирам поляна много близо над селото, на 50-100 метра от първите къщи и започвам да разтоварвам багажа и разпъвам палатката. Имах изглед към цялото село и околностите около него.
Чист; влажен; есенен; родопски въздух изпълваше атмосферата, от време на време се чуваха полайващи кучета и щъкащи, прибиращи се хора по домовете. Не липсваха и димящи комини.
И ето нощта падна, прозорчетата засветиха , имаше и улично осветление. От време на време хармонията отново се нарушаваше от полайващи кучета.
Бе време за вечеря! До разпънатата палатката, наблюдавах гледката и похапвах. Гледах да не се издавам, че съм в района и оставях всичко да върви в района в нормалният си ритъм.
Предстоеше нов ден, прибрах останалия багаж и легнах да почивам, в Родопите, сред природата….
снимки => https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
ден 2-ри 29.09.2014 Понеделник
Първо събуждане в Родопите.
Две седмици преди велопохода ми се налагаше да ставам всеки ден към 04:30 сутринта. Биологичният ми часовник бе настроен. След вчерашното ми лягане към 20:30, тази сутрин се чувствах много добре, след ставането ми към 06:00. Нямаше как да е друго яче, при вида на първите красиви родопски гледки за деня, след излизането ми от палатката.
Сега бе преди изгрев, леки мъгли се спускаха от по високите места , северно от селото и отсичаха два свята, света на село Мостово, и красивата Родопска природа. И света на височините, носещи се на пухкави облаци, докосващи небесата.
Докато си събирах и товарех багажа на колелото, тази игра на Родопите и небесата не стихваше, наподобяваше преди обедна детска игра, през лятна ваканция.
След стягането на багажа следваше закуска: мед; хляб; вода и съзерцаването на околността.
Няколко думи и за самата изминала нощ. Звезди бяха обсипали нощният небосвод. Сигурно бяха милиони видимите, а долу на земята мъждукащото Мостово в пазвите на планината. Спях си аз добре, но в съня си започнах да чувам засилващ се кучи лай. Някакво кучи бе на свобода и видимо се насочваше към мен. За разлика от хората, кучетата са известни със своето много добро обоняние. Явно ме бе надушило от далеч и сега идваше на бегом на инспекция. Кучешкият лай спря, чувах само стъпките му от долната улица, после и по ясно по поляната и ето го вече около палатката, спряло се на разстояние и издаващо смесица от тихи звуци, от рода на ръмжене и скимтене. Не се доближаваше! Аз си стоях неподвижно в легнало положение и анализирах.
Преди да легна, от опит предприех следното действие, уриниране в кръг около палатката. Колкото по голям е кръга, по добре. Така животните бележат и възприемат това, като запазване на територия. В Природата, това действие се извършва предимно от мъжките животни. При помирисването на маркираната територия, животното психически и чрез вроден инстинкт, разбира, че тук не му е мястото. Всичко явно се дължи на хормонален баланс.
И така, кучето дойде, спря на разстояние и се оттегли. Към сутринта се завъртя още веднъж, но го усетих много смътно, защото само мина и замина.
След изминалата нощ, стягането на багаж и закуската, сега вече бях готов за предстоящото.
Правя няколко снимки за спомен и се спускам през селото към реката, която е разположена в най ниската част. Сутрешен чист въздух, невероятни, планински родопски селски миризми… някой някъде правеше мекичета, тишината разсейваха няколкото чешми в селото. Хора по улиците нямаше, часът бе около 08:00, следваше преминаването покрай последната сграда, която ми беше на път, а тя по някаква случайност бе самата Църква.
След сутрешния заряд, бе време и за сутрешната гимнастика а именно изкачването на асфалтовия баир, северно от селото. Красив участък! От дясната ми страна, като верен другар стоеше балкана и гората, скалите и поточетата. А от ляво, пропасти! С напредването на километража, тази пропаст създадена от природните стихии, увеличаваше разстоянието между мен и село Мостово. Гледките се променяха, слънчевите лъчи и мъглите бяха в разгара на танца.
Неусетно бе достигнато билото. Тук имаше пътни знаци, оказващи различни посоки. Моята посока също бе оказана. Тръгнах на югоизток в посока село Врата и Белинташ (скала с форма на малко плато, носеща следи от човешка дейност).
Хубав път с красиви пейзажи, почти без стръмни наклони. Пъстри гори обляни от слънчева пелерина! Село Врата бе преминато и ето ме на разклона за Белинташ. Тук асфалта свършва! Тук има табели за хващането на правилната посока за Белинташ. Тя е на дясно, по хубав черен път. А направо се продължава отново по черен път към селата Изворово; Бор; Три Могили.
Черният път за Белинташ е предимно сред гъста букова и иглолистна гора. На около 2км от разклона до новоизграждащият се храм до Белинташ и още 600 метра до самият Белинташ, или общо около 3км.
След достигането на новоизграждащият се храм , оставих колелото. От тук започваше пътека. До храма строяха и места за отдих, имаше и чешма с хубава вода.
За самата пътека, приятна и поносима за всеки, изминава се средно за 15 минути. Местността е красива, позволено е почивка по средата на пътеката. Тук се намира едно красиво широколистно дърво, омайващо и привлякло за публика около себе си, само иглолистни дървета, тук има и скамейка.
Неусетно достигам самото скално плато. Тук в самото му подножие има изкуствено направени стълби, за по лесно достигане. Освен тях, все още си стоят и естествените вдялани в скалите стълби, които са по предизвикателни, но и обезопасени с парапет.
Белинташ!
Красиво място, откриващо гледки на 360 градуса, от тук дори се вижда и Тракийската Низина. Човек трябва да го посети за да усети магията. Видимите следи от човешка дейност бяха навсякъде. Какво са правили тук тези хора, знаят само скалите и височините в района. Има предположения, теории и легенди… но едно е ясно, това място не е било случайно….
След разглеждането и зареждането с енергия и едното подхлъзване на влажна пръст, се връщам отново към храма.
Тук разговарям с единствения човек, който видях на това място и който се грижеше за облагородяването на местността. Той беше от село Мостово. Поговорихме, попитах го за информация, относно следващата ми цел. Въпреки, че имах някаква предварителна информация, винаги е по достоверно и правилно да се попитат хората и в района.
Хижа Сини Връх бе следващата цел! Следваше преминаване по гръбнака на балкана.
Върнах се обратно на разклона , на който свършваше асфалта по рано и от който бях тръгнал за Белинташ. Сега продължавах в другата посока, напред!
Хубав черен път, завой след завой. В дясно отново другар ми бе балкана. На ляво, североизток широколистни дървета, зад които се откриваха гледки към Тракия. След известно време достигнах висока скала, тя бе разположена в ляво от мен. Тук имаше табелка, оказваща посоката за хижа Сини Връх.
Пътя продължаваше направо за селата Изворово; Бор; Три Могил., Аз трябваше да се отклоня на ляво, покрай скалата по стръмен черен път.
В района има село носещо името Сини Връх, има и връх и хижа, които носят същото име… Целта ми бе хижата, като може би щях да мина и през върха, но не се знаеше.
Засега се движих по маркировка и черен път. Стръмен, на места охлабващ. След няколко такива поредици, наклона остана само стръмен, след известно време премина в много стръмен, дори на места непоносимо стръмен. Бързо се качваше надморска височина! Тук вече само бутах. Използвах и тактика, която измислех на място. Без която, вместо да бутам колелото на горе, аз щях да го гоня и да бягам след него на долу. Самата тактика… ляв крак на зад, десен на пред, кормилото до гърдите и избутване…., натискане на спирачки, краката вече са изравнени. Упражнението се повтаря, като този път водещ крак е левият, избутване.., спирачки. И така след серия от упражнения дочух шум от хора и резачки на дърва. След време, част от хората тръгнаха да се спускат срещу мен по черния път.
При срещата ни, те ме попитаха: на къде съм тръгнал и откъде съм... След като им казах за къде съм тръгнал, те ми отговориха:
„ момче, трябва да се върнеш обратно по асфалта и да минеш долу през селата Тополово и Новаково, откъдето има и асфалтов път за хижа Сини Връх”. От там не ми се минаваше, знаех го този път, но трябваше да слизам в ниското и да карам по главен и безинтересен път, изпълнен с коли...
-„ Аз искам да мина по туристическият път за хижата, през планината” отговорих им аз.
-„ Момче ние сме от този край, че не знаем за такъв път, а ти от далеч идваш и знаеш… Този стръмен път, по който се движиш е дърварски и е правен съвсем скоро и свършва на няколко метра по нагоре” ,казват ми местните.
Разговора се водеше с усмивки, те на малко техен диалект и аз на моя си. Пожелах ме си приятен ден и всеки продължи в своята посока. Все пак реших да продължа и да видя, какво ще стане и едно беше ясно, че предстоящото, каквото и да беше то, беше част от приключението.
И ето, преди достигането на края на дърварския път, забелязвам, че туристическата маркировка, която ме доведе до тук, правеше завой. Навлязох в пътека, тя бе леко хълмиста, имаше и равнинни участъци, но бяха рядкост. Като гледах, как се вие пътеката разбрах, че нямаше да ми се налага да изкачвам най високите части, по гръбнака на балкана, с тази пътека щях да подсека височините.
И така час и нещо бях в прегръдките на гората, мириса на гъби и всякакви други растения, които ако бях Биолог, щях да опиша. Тук не можеше да се кара. Бутах! Пътеката често бе камениста. Внимавах! Багажа на колелото беше доста и се предвижвах бавно. Имаше участъци и без камъни, тогава сетивата по силно комуникираха с природата.
Беше около обед. По пътеката имаше и открити места, от където се откриваха красиви гледки. На тези места заслужено си почивах.
След време излязох на нещо като скалист гребен. Имах изглед и на юг (навътре в родопите) и на север (Тракия) Тук пътеката продължаваше по гребена. Освен пътеката, вече се бе появил и черен път. Тръгнах по черния път, вече ставаше за каране или по точно за повозване. Предварително бях чел някъде, че преди хижата се излиза на черен път. За сега ориентирането беше добре.
Стръмно спускане през букова гора, ме отведе на тревисто и открито било, изпълнено с хранилки за животни и места, наподобяващи кули, където ловците чакат животните….. или където природолюбителите чакат да заснемат някое животно.....
Красиво място, но и някак си неприятно, заради примамването на животните с храна и после….
Гледах по- набързо да премина този район. Зададе се нов разклон, направо мисля, че се продължаваше за връх Сини Връх, а на ляво имаше знак за хижата. Тръгнах за хижата. И ето, не след дълго виждам сграда, а малко преди нея, забелязвам и много кучешки къщички. При доближаването ми, от всяка една, излезе куче.Бяха минимум десет, бяха вързани и видимо бяха ловджийски…… На няколко метра е и хижата. Хижата бе голяма. Седнах пред нея, за да разгледам картата. След известно време се зададе джип с двама човека. Поразговаряхме, видимо бяха добронамерени. В джипа носеха много чували с ябълки. Попитах ги за селата през, които смятам да премина, а те ме попитаха от къде идвам. След като им разказах, те ме поздравиха и ме попитаха дали не съм чул някакви ревове на животни, при прекосяването на гората. След което, единия от тях започна да имитира определени звуци…. Дадоха ми ябълки за из път. След продължаването ми напред и задминаването на няколко табели гласящи, че ловът е забранен, се сещах за последната среща: кучетата; хранилките; ябълките; двамата човека и думите им „ние работим това „ Последния израз бе споделен от тях, когато им споделих, че съм видял хранилките и кулите....
Какви бяха тези хора; кучета, ябълки и табели… всеки да си прави извода сам.
След като задминах хижата, по надолу достигнах разклон с голяма локва. На дясно бе черен път отвеждащ към селата Узуново; Жълт Камък и Паничково, това беше моята посока. А на ляво си продължаваше асфалта към ниското. Тук похапнах малко и тръгнах към предстоящото. Пуснах си и радиото за повдигане на тонуса.
Следобедното странстване под лъчите на есенното слънце, ме отвеждаше към разнообразни отсечки и терени. Лъхаше спокойствие! По ливадите пасяха животни. Погледа ми привличаха масивните каменни къщи в района. Те бяха с каменни покриви и стени. Тези кътчета около Узуново създаваха идилия за природолюбители . Видимо тук нямаше индустрия, нямаше и замърсяване. В Узуново почти няма и хора, ако имаш късмет все пак може да срещнеш някой местен.
Село Жълт Камък и Паничково са по оживени. И тук, чешми не липсваха, без чиста и бистра водица не може да се остане.
След прекарания следобед в тишина и хармония, сега маршрута ме отвеждаше на билото, на главния път Асеновград-Кърджали.
За разнообразие през този ден, покрай мен започнаха да профучават и колите. Следваше спускане до село Комунига, а след него и изкачване.
На изкачването след него, забелязах в далечината двама колоездача. С доближаването видях че са трима. Двама бяха на тандем, а третият на обикновено колелото. И тримата с дисаги и багаж.
Стигнах ги бързо. Колкото и много багаж да имах, те имаха двойно и тройно повече. Бяха млади хора! Тандема караха момче и момиче, биле от Холандия и до тук дошли на ход! На задните дисаги возеха и своя домашен любимец, куче със специален подслон Третият юнак бе от Германия. И тримата бяха тръгнали за Истанбул. На ден изминавали по 50-60км. В Истанбул щели да починат и на връщане със самолет. Не исках да се разделям с тях, затова поостанах в групата.
Около село Габрово те спряха на местен, импровизиран около пътя пазар, за зеленчуци. Чушки, праз, зеле, тикви.... Всички продавачи създаваха картина, която ако бях художник щях да нарисувам. Но понеже не съм, просто направих няколко снимки за спомен.
Отрудените продавачи от село Габрово се усмихваха и предлагаха своята стока. Около нас бягаше малкото куче на Холандците, което на пазара си намери и приятел. Завърза се и интернационален разговор. Продавачите ме помислиха също за чужденец и ме попитаха „ откъде знаеш толкова добре Български” усмихнах се. След като се разбра кой от къде е, се отдадохме на спонтанни разговори. Един от продавачите ми даде чушки пипер, хубави и големи за из път, друга жена също ми даде чушки, понече да ми дава и други зеленчуци, но им казах, "стига стига, тези ще ми стигнат поне за три дни .
След тази среща, качихме кучето на Холандското колело и четиримата се понесохме в родопското пространство.
След време те спряха, явно бяха решили да спират за деня и да разпъват лагера. Аз реших да покарам още час и нещо и по залез да спра по възможност на някое било, откъдето да имам видимост към залеза и изгрева на утрешния ден! А и по билата мъглите по това време бяха рядкост, по често се срещаха в ниското.
Така през оставащото ми време минах през красиви места, язовири, села, ниви, всички те обрисуваха красиви пейзажи.
Прекосих селата: Даскалово; Дядовско; Каняк.
Слънцето започваше да залязва и за мой късмет по това време бях на билото между село Яворово и село Бели Вир.
Близо до пътя, до борова гора, разпънах своята палатка. Гледки с голям простор разсейваха моето внимание. Нощта взе да пада. Вечерях на смръчаване. Под съпровода на народна музика от радио Христо Ботев, падна и месечината. Звезди обсипаха небосвода. Тази вечер нямах за дразнител изкуствената светлина от насели места. Звездите бяха много ярки. Гледах и гледах….
След известно време си и полегнах.
Предстоеше нов ден, а аз все по силно се чувствах като дете на природата.
снимки => https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater